Nauka

20 grudnia 2021 r. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju wraz z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. (organizatorzy) ogłosili konkurs polegający na wsparciu badań naukowych i prac rozwojowych w obszarze infrastruktury kolejowej pn. "Badania i Rozwój w Infrastrukturze Kolejowej" - BRIK.

Rozpoczęcie naboru wniosków nastąpiło 28 stycznia 2022 r., natomiast zakończenie naboru 15 kwietnia 2022r. o godzine 16:00.

 

Złożone wnioski podlegały ocenie, składającej się z dwóch etapów:

  1. Ocena wstępna - "Ocena wstępna przeprowadzana jest przez pracowników NCBR, na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę. W ramach oceny wstępnej weryfikowane jest spełnienie przez wniosek czterech kryteriów oceny wstępnej. W przypadku wniosków spełniających wszystkie kryteria oceny wstępnej przeprowadzana jest ocena merytoryczna."
  2. Ocena merytoryczna - "Ocena merytoryczna przeprowadzana jest przez panel ekspertów, w skład którego wchodzi jeden przedstawiciel NCBR oraz dwóch przedstawicieli PKP PLK S.A.. Ocena dokonywana jest na podstawie informacji zawartych we wniosku oraz wyjaśnień udzielonych przez wnioskodawcę na spotkaniu panelowym. Ocena merytoryczna obejmuje trzy kryteria dostępu oraz pięć kryteriów punktowanych."

 

Obszary tematyczne / Zagadnienia badawcze w których mogłybyć składane wnioski:

  1. BEZPIECZEŃSTWO RUCHU KOLEJOWEGO
    1.1. Opracowanie innowacyjnego Systemu Ostrzegania o Pojeździe Kolejowym – SOPK.
    1.2. Opracowanie systemu wsparcia dyspozytora liniowego.
    1.3. Opracowanie metody zarządzania środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu kolejowego.
  2. ROZWÓJ EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ
    2.1. Wdrożenie dwukierunkowych podstacji trakcyjnych i zasobników energii celem zwiększenia receptywności sieci oraz poprawy efektywności energetycznej i niezawodności na kolei.
    2.2. Podniesienie efektywności energetycznej urządzeń Elektrycznego Ogrzewania Rozjazdów – EOR.
  3. ROZWÓJ ROZWIĄZAŃ PROEKOLOGICZNYCH
    3.1. Innowacyjne rozwiązania umożliwiające zastosowanie betonu fotokatalitycznego na infrastrukturze zarządzanej przez PKP PLK S.A.
    3.2. Opracowanie systemu do precyzyjnego monitorowania sieci linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A. pod kątem oddziaływania ruchu kolejowego na środowisko oraz do przetwarzania informacji o danych ruchowych, technicznych i środowiskowych występujących na tej sieci.
    3.3. Opracowanie innowacyjnych i proekologicznych rozwiązań do walki z roślinnością na liniach kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.
  4. USPRAWNIENIE PROCESU DIAGNOSTYKI
    4.1. Koncepcja wykorzystania chmury punktów z pomiarów skaningowych, do modelowania obiektów przestrzennych znajdujących się w pobliżu toru kolejowego, na potrzeby zarządcy linii kolejowych (w zakresie np. zarządzania majątkiem, przewozów ponadgabarytowych, potrzeb utrzymaniowych itp).
    4.2. Innowacyjne rozwiązania umożliwiające realizację badań defektoskopowych szyn przy prędkości od 60 km/h do 120 km/h.
    4.3. Innowacyjne rozwiązania w zakresie prowadzenia badań radiologicznych szyn o profilu R60E1 lub E2.
    4.4. Opracowanie innowacyjnego Systemu Monitorowania Stanu Infrastruktury Kolejowej (SMSIK).

 

Politechnika Warszawska wraz członkami konsorcjum tj. Lotnicza Akademia Wojskowa, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie, Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych zgłosili w konkursie projekt pt. "Zarządzanie środowiskowymi zagrożeniami wpływającymi na bezpieczeństwo ruchu drogowego", który pozytywnie przeszedł ocenę zarówno wstępną jak i merytoryczną.

 


Jak można przeczytać na stronie Ministerstwa, "Realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia BRIK przyczyni się do poprawy stanu technicznego sieci linii kolejowych, ograniczenia negatywnego wpływu transportu kolejowego na środowisko, sprawniejszego utrzymania i modernizacji infrastruktury kolejowej oraz poprawy bezpieczeństwa. Ponadto realizacja Wspólnego Przedsięwzięcia umożliwi opracowanie innowacyjnych systemów informatycznych, co wpłynie na wzrost konkurencyjności transportu kolejowego w stosunku do innych środków transportu. Jednocześnie zakłada się, że wdrożenie rezultatów projektów badawczo-rozwojowych realizowanych w ramach Wspólnego Przedsięwzięcia pozytywnie wpłynie na wyniki finansowe PLK S.A., zapewniając nowoczesne rozwiązania optymalizujące koszty zarządzania infrastrukturą kolejową.

Celem głównym Przedsięwzięcia jest wzrost innowacyjności i konkurencyjności transportu kolejowego do roku 2033. Cele szczegółowe to:

  • Wzrost aktywności B+R  w obszarze infrastruktury kolejowej.
  • Wzrost liczby innowacyjnych rozwiązań w obszarze infrastruktury kolejowej.
  • Poprawa efektywności eksploatacji i zarządzania infrastrukturą kolejową.
  • Zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu kolejowego na środowisko."

 

Więcej szczegółowych informacji jest dostępnych na stronie gov.pl.